Werken bij
We gaan bij Field Management best ver
Lamiae en Mark van Field Management over net dat stapje extra zettenAls je op hoog niveau moet presteren, is het belangrijk dat je het naar je zin hebt en in je kracht staat, aldus Mark Pronk en Lamiae Karmaoui. Als Field Managers ondersteunen zij waar maar mogelijk is. En dat gaat heel veel verder dan zo nu en dan een praatje.
‘Huh, doen jullie dat allemaal?’ Field Manager Lamiae Karmaoui krijgt het regelmatig te horen als ze met vriendinnen of met haar zussen over haar werk praat. “Ze vinden het best bijzonder dat wij als werkgever bijvoorbeeld meedenken als iemand in financiële problemen zit. Of een gezondheidscoach op kosten van de zaak regelen als iemand lichamelijk vastloopt.” Toch is dat precies waar zij en haar collega Mark Pronk dagelijks mee bezig zijn: zorgen dat collega’s zich lekker in hun vel voelen. De Field Managers spreken hun consultants minimaal één keer per maand. Lamiae: “Soms zoeken we ze op bij de klant, gaan in de buurt even lunchen of koffie drinken. Of we treffen elkaar op kantoor. En dan checken we: gaat alles goed? Zo niet is er iets wat wij kunnen doen? Daarbij maakt het niet uit of het om thuis gaat of om werk. En dit gaat vaak over meer dan alleen een nieuwe laptop regelen ofzo”
Op één lijn
Beiden ontfermen ze zich ieder over zo’n dertig collega’s; HR Manager John Bos heeft er ongeveer twintig onder zijn hoede. En sinds kort is collega Kim Moorees er ook bij gekomen, zij geeft meer aandacht aan de freelancers die ook voor YaWorks zijn ingezet. Het team van vier is hecht, maar ook divers, vindt Mark. “We zijn totaal verschillende types. Daardoor heb je soms wat meer discussie, maar uiteindelijk brengt dat je verder. Zo ben ik wat rustiger van aard. Lamiae is extraverter, temperamentvoller. Maar meestal zitten we redelijk op één lijn.” Lamiae: “Nou, soms kijken we wel net iets anders tegen dingen aan, hoor.” Mark (lachend): “Dan geef ik haar haar zin.” Ook voor de consultants is het prettig dat er voldoende diversiteit in het FM team zit. Als je goed kan schakelen met je Field Manager geeft dat vertrouwen en stabiliteit. Stel dat het een keer niet klikt, dan is er altijd een andere field manager met wie je vast wel door één deur kan.
We bieden collega's ondersteuning, of dat nou privé is of op het werk
Veeleisende omgeving
Waar ze elkaar in ieder geval in vinden is het belang van werkgeluk. Lamiae: “Dat is de basis. Uiteindelijk gaat het erom dat iemand ’s ochtends kan zeggen: ‘Yes, ik heb er zin in’. En zo niet, dan bekijken we samen wat we daaraan kunnen doen.” Mark: “Wat ik zelf heel gaaf vind is als iemand iets wil bereiken maar ergens vast loopt, en het met de nodige ondersteuning dan tóch lukt.” Lamiae: “Laatst was zo’n voorbeeld. Een collega kwam zichzelf mentaal tegen. Consultants werken niet alleen in een veeleisende omgeving, thuis wordt er vaak ook nog het nodige van ze verwacht. Dan is het soms lastig om grenzen te stellen. Tijdens ons gesprek hebben we aangeboden om een externe coach in te schakelen. Hij ervaart die extra begeleiding nu als heel prettig. Ik hoop dat dit hem verder helpt.” Mark: “De vraag is natuurlijk in hoeverre ondersteuning bij privézaken een taak van een werkgever is. We bieden het aan, maar mensen moeten zich vooral niet verplicht voelen om hulp aan te nemen. Dat blijft hun eigen keuze. Maar het is wel fijn dat we soms nét dat beetje extra voor iemand kunnen betekenen”
Weekendje weg
De persoonlijke aandacht vinden beiden typerend voor YaWorks. Mark: “We hadden een tijdje terug een collega die veel in de avonden en de weekends had gewerkt. Zonder morren, gewoon omdat de klant dat vroeg. Wij hebben hem toen een weekendje weg op onze kosten aangeboden. Dat soort dingen maken mijn werk echt leuk. Het zit soms in een klein gebaar, maar je krijgt er veel waardering voor terug. Veel collega’s werken daarom ook al best lang voor de club. Als er al mensen vertrekken, dan is dat óf omdat ze aan de slag willen als zzp’er, óf omdat er iets groots verandert in hun leven. Ze gaan eigenlijk nooit weg naar een concurrent, terwijl er in deze competitieve branche toch flink aan mensen wordt getrokken.”
Het zit soms in een klein gebaar, maar je krijgt er veel waardering voor
Achter de club
Naast de ondersteuning vanuit Field Management, worden er vanuit YaWorks ook ‘veel gave dingen’ voor de consultants georganiseerd, om de waardering voor hun harde werken te laten blijken. Ook verliezen we de persoonlijke ontwikkeling van elke consultant niet uit het oog. En kijken we samen naar waar de ambities liggen, bieden we de juiste opleidingen aan en helpen we consultants bijvoorbeeld ook herinneren als ze hun certificeringen moeten vernieuwen. Of als we potentie bij iemand zien, bieden wij passende trainingen aan. Niet alleen om de technische kennis te verdiepen, maar ook om te werken aan de soft skills. Want die zijn vaak net zo belangrijk als de techniek. Zeker als je in een sturende rol aan de slag gaat. Al die inspanningen samen maken mede dat Mark regelmatig bij klanten hoort dat de kwaliteit van YaWorks zo hoog ligt. “Dat komt ook omdat we niet blind voor groei gaan, maar de nadruk leggen op continuïteit. We nemen niet zomaar iedereen aan en weten de goede mensen aan ons te binden. Als we bijvoorbeeld op een event samen zijn, merk je dat echt iedereen achter de club staat. Dat heb ik weleens anders meegemaakt.” “Dat klopt”, vindt Lamiae. “Het maakt dat medewerkers enthousiaste verhalen vertellen aan anderen. En dat trekt weer nieuwe collega’s aan die zich ook goed bij ons thuis voelen. Uiteindelijk is dat waar we het allemaal voor doen.”
Deel op